تاتامی

مزایای استفاده ازتخته استپ ورزشی

تخته استپ ورزشی

تخته استپ ورزشی

استپ ایروبیک محصولی مناسب جهت استفاده در باشگاه‌های ورزشی می‌باشد. این استپ ورزشی که از جنس فوم می‌باشد دارای استانداردهای لازم بوده تا ایمنی ورزشکاران در هنگام تمرین با آن حفظ گردد.

تخته استپ ورزشی قابل استفاده در سالن ورزشی و منزل می‌باشد.این استپ به صورت ۳ لایه و دارای رنگ بندی متنوع می‌باشد. همچنین در دو نوع ساده و مارک دار تولید شده است.

تخته استپ یکی از وسایل جدید مورد استفاده برای این نوع حرکات می‌باشد که به طور فراگیر در حال استفاده می‌باشد.

هم اکنون در بیشتر باشگاه‌ها، مراکز ورزشی و منازل از تخته استپ برای ورزش‌های فیتنس و ایروبیک استفاده می‌شود.

تخته استپ ورزشی

مزایای استفاده از تخته استپ ورزشی ایروبیک با جنس فوم نرم:

استپ ایروبیک در مدل‌های اولیه از جنس چوب بوده و طی گذر زمان استفاده از لاستیک و دیگر روکش‌ها برای ایجاد سطحی با انعطاف بیشتر مد نظر قرار گرفت.

سطح کف پا به علت تاثیر مستقیمی که بر روی ستون فقرات ورزشکار می‌گذارد دارای حساسیت زیادی است. در صورتی که ورزش روی سطوح سخت انجام گیرد تاثیرات منفی بر روی بدن ورزشکار می‌گذارد.

استفاده از فوم‌های نرم و لایه لایه در تولید استپ ورزشی تاثیر زیادی به بهتر انجام گیری این گونه ورزش‌ها گذاشته است و روندی رو به رشد در تولید این محصول داشته است.

سبک بودن این نوع تخته فومی جابجایی آن را آسان‌تر و شرایط مناسب‌تری برای انجام این ورزش فراهم آوده است.

تاریخچه تولید استپ:

تخته استپ ورزشی که در سال ۱۹۸۶ در آمریکا ابداع شد، امروزه ورزش بسیار محبوبی است. این برنامه حرکتی تناسب اندام، نام خود را از وسیله پله مانندی که مورد استفاده قرار می‌گیرد (کلمه استپ در زبان انگلیسی) گرفته است که به صورت گروهی و با موسیقی انجام می‌شود و بر روی حرکات موزون و هماهنگ تمرکز دارد و باعث می‌شود فرد بدون فکر کردن به چیزی، تحرک داشته باشد.

یک کلاس این ورزش به طور متوسط و بسته به سطح آن ۳۰ الی ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. این ورزش اغلب در سالن، در گروه‌های کوچک و با موسیقی ریتم دار انجام می‌شود.

ویژگی‌های تخته استپ ورزشی
۱- دارای رنگ بندی متنوع
۲- دارای گواهی استاندارد و گواهی بهداشت
۳- دارای خاصیت ارتجاعی

تخته استپ ورزشی

قواعد تمرینی سالم برای ورزش با تخته استپ ورزشی

برای اجتناب از حادثه یا زخمی شدن، رعایت برخی نکات الزامیست:

-تخته را به درستی روی زمین قرار دهید.

تخته را در مقابل خود، با رعایت فاصله مناسب از دیگران قرار دهید و دقت کنید که تخته به درستی روی پایه‌‌اش قرار گرفته باشد. ارتفاع تخته را متناسب با سطح مهارت خود تنظیم کنید.

-کفش مناسب بپوشید.

کفشی تهیه کنید که قوزک پایتان را هنگام تغییر در جهات مختلف محافظت کند. کفش باید از شدت فشار هنگام پرش در جهت‌های مختلف، بالا و پایین بکاهد.

-هنگام تمرین به بدن خود آب برسانید.

برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای بدن، هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، ۲ تا ۳ جرعه آب بنوشید.

_ مراقب حرکاتتان باشید.

پاهایتان را تا ارتفاع مناسبی بالا بیاورید تا با تخته برخورد نکند و هنگام قرار دادن پا روی تخته استپ، مراقب باشید که پایتان به لبه‌های تخته برخورد نکند.
حرکات تکمیلی داشته باشید. حرکات مشابه اما با شدت کمتر برای تقویت کمر و مفاصل مانند شنا و ورزش در آب انجام دهید.

-متناسب با سطح تان حرکت انجام دهید.

گر حرکات ورزشی فشرده و شدید باشد، خصوصاً با تغییر شدید ریتم، ممکن است حرکات استپ باعث صدمه به قلب شود، این آسیب برای افرادی که تا قبل از آن کم تحرک بوده‌‌اند و عادت به حرکات ورزشی نداشته‌‌اند، شدیدتر است

نه فقط برای اعضای حرکتی بدنتان که برای قلب تان نیز، این ۳ نکته را از یاد نبرید:

۱. احتیاط کنید،
۲. به تدریج و به آرامی حرکاتتان را شدت بخشید
۳. به توصیه‌های متخصص حرکات (مربی) گوش دهید.

زیان‌ها

پرش به همه جهت‌ها، خمیدگی زانوها هنگام بالا رفتن از تخته استپ ممکن است باعث صدمه دیدن مفاصل و تاندون‌های قسمت‌های پایین بدن شود.

استپ نیزمانند بقیه ورزش‌های فشرده که در سالن و بدون تهویه مناسب هوا انجام می‌شود، می‌تواند باعث افزایش بیش از حد حرارت بدن شود.

اصل

یک کلاس استپ به طور متوسط و بسته به سطح آن ۳۰ الی ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. این ورزش اغلب در سالن، در گروه‌های کوچک و با موسیقی ریتم دار انجام می‌شود.

هر شخص یک تخته ورزشی شخصی در مقابل خود قرار می‌دهد. تخته استپ نباید لیز بخورد و ارتفاع آن برای شدت نوع تمرین‌ها باید قابل تنظیم است.

دوره استپ شامل یادگیری و انجام حرکات رقص و به هم ربط دادن حرکت پاها بر روی سطح (بالا رفتن، پایین آمدن، جلو، عقب و اطراف) و بر روی خود پا است. حرکات استپ از ساده‌ترین حرکات «استپ ابتدایی» تا پیچیده‌ترین «استپ دوگانه»، از تعداد زیادی ترکیب و حرکت رقص تشکیل شده اند.

باوجود اینکه، اصل این حرکت بر روی پاها متمرکز شده است، ولی دست‌ها نیز نباید به هیچ وجه بی‌حرکت بمانند.

در طول انجام استپ، دست‌ها باید بر اساس نوع حرکت به شکل بازوهای ضربدری، حرکت بازوها در هوا و در امتداد بدن، به ترتیب و پشت سر هم در فعالیت باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *